کد مطلب:113796 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:224

تذکرات ضروری











1- شرح تفصیلی طرح های آموزشی در این كتاب مطرح نشده و تنها به موارد كاربرد آنها توجه داشته ایم كه برای آشنائی كامل با آنها باید به كتاب «طرح های نوین آموزشی» جلد دوم مجموعه ی بینش توحیدی، مراجعه فرمائید.

2- در این كتاب تنها روش های آموزشی نهج البلاغه، در پرتو طرح ها، مورد ارزیابی قرار می گیرد تا از سبك و روش آموزشی آن استفاده نمائیم و برای رعایت اختصار از دیگر منابع اسلامی و قرآن كریم بحث گسترده و جامعی بعمل نیامده است.

3- طرح های مورد بررسی این كتاب در تمام منابع روائی و قرآن كریم قابل پیاده شده می باشند و چه بسا با بررسی های همه جانبه، مراحل نهائی را نیز بپیمایند.

4- طرح های آموزشی قرآن كریم و استخراج شیوه های تبلیغ و راهنمائی آن، احتیاج به كتاب مستقلی دارد (كه در دست تهیه می باشد)[1] زیرا طرح ها و شیوه های آموزشی، در قرآن كریم بگونه ای مفصل و گسترده مورد بهره برداری قرار گرفته اند كه بیش از همه برای مفسران و معلمان و محققان وحی الهی قابل توجه می باشد.

[صفحه 69]

5- چون این قبیل طرح ها و برداشت ها، قدم های آغازین و مراحل اولیه ی خود را می گذراند از هر گونه قضاوت های عجولانه باید پرهیز نمود.

6- جهت رعایت اختصار، در رابطه با هر طرحی كه مطرح می شود یك یا دو خطبه مورد شرح و ارزیابی قرار گرفته و آدرس بقیه موارد آن در نهج البلاغه آوره شده تا علاقمندان بتوانند مراجعه نمایند.

[صفحه 72]


صفحه 69، 72.








    1. به كتاب «طرح های آموزشی قرآن» مراجعه فرمائید.